7 Ocak 2013 Pazartesi

Kanada Uluslararası Öğrenci Programı için Önlemler


Uluslararası Öğrenci Programı, ISP’de (International Student Program) oluşan her türlü sahtekarlığın önüne geçilmesi için yeni koruyucu önlemler yolda.

Dünyada en iyi ve parlak gençleri ülkeye uluslararası öğrenci olarak çekmek isteyen Kanada yüksekokul seviyesinde ülkede okuyan bu gençlere Kanada ekonomisine uzun dönemde olumlu katkı sağlayacağı gözüyle bakıyor.

Dünyanın her tarafından gelen binlerce genç Kanada’yı kolej ve üniversite eğitimlerini yapmak için seçiyor. Bu kişiler yüksek miktarda para ödüyorlar ve birçoğu başarılı bir şekilde eğitimlerini tamamlayıp iş hayatına atılıyorlar.

Değişik hayallerle Kanada’ya gelen öğrencilerin azımsanmayacak kadarı geldikten sonra yanlış yönlendirildiklerini ve eksik bilgi ile geldiklerinin farkına varıyorlar. Kanada’da okul süresinin maliyetli olması ve ülkeye gelmeden önce farklı eğitim programı seçeneklerinin kendilerine detaylı olarak anlatılmayışı yanlış bilgilendirildiğine inanan öğrencilerin pişmanlığını arttırıyor. Hatta bazı öğrenciler Kanada’ya eğitim için gittikleri okulları çok düşük seviyede hizmet veren okul olarak buluyorlar.

Bunda Kanada okullarını az bir komisyon karşılığında yabancı öğrencilere ne olursa olsun satmak isteyen acentelerin rolü büyük. Ortalama 6 aylık bir dil kursunu bitiren ve lise mezunu birçok kişi yurtdışı eğitim danışmanlığı şirketlerinde “eğitim danışmanı” olarak çalışıyor.

Sadece “satıcı” yönü güçlü olan bu kişiler iyi birer satıcı fakat kötü birer eğitim danışmanı olarak mesleklerini sürdürüyorlar.

Kanada’da belli bir okulla acentelik anlaşması yapan bir yurtdışı eğitim firmasının ülkede okumak isteyen öğrenciye verebileceği tavsiye ticari gereklilikler gereği sadece kendi yelpazesindeki okullar çapında olacaktır. Acente tabii ki para kazanmayı birinci amaç sayacaktır. Ama sadece müşteri olarak gördüğü öğrenciye birlikte çalıştığı okulu ne olursa olsun satmak istemesi öğrencinin belli bir süre sonrasında pişmanlık duyması ile sonuçlanacak ve bu hem öğrencinin hayallerinin yıkılmasına sebep olacak hem de acentenin ticari itibarına memnun olmayan bir müşteri darbesi vuracak.

Memnun olmayan ve Kanada’da eğitim süreci istedikleri gitmeyen öğrenciler Kanada’da çok sıkıntı çekmekteler. Şanslı olanlar ne pahasına olursa olsun eğitimlerini bitirebiliyorlar. Bitiremeyenler hem ekonomik hem de sosyal sıkıntı çekmeye başlıyorlar.

Bu öğrencilerin arasında okudukları okullardaki eğitim kalitesini hiç beğenmeyenler, ellerinde olmayan koşulları sebep göstererek bitmiş eğitim vizelerini uzatmaya çalışanlar, fazlasıyla uzayan eğitimlerini (özellikle Kanada’da okul tarafından kendilerinden istenen ek krediler vb.) maddi sebeplerle bırakıp yasadışı şekilde bir işte çalışanlar ve istemeye istemeye sırf bir statüsü olsun diye iltica edenler var. Hatta evlilik yoluyla şansını deneyenler bile görülmekte.

Kanada Göçmenlik Bakanlığı (CIC) öğrenci programı için hazırladığı değişikliklerle öğrencilerin okumak istedikleri okulların Kanada temel standartlara ve kaliteye sahip olan okullar olmasından emin olmak, uluslararası öğrencileri korumak ve Kanada lise sonrası eğitim sisteminin dünyada ününün devamını sağlamak amacını taşıyor.

CIC yönetmelik ile eyalet ve bölgelerin kendi belirlediği okullara öğrenim amacıyla gelen öğrencilerin alacağı öğrenim vizelerini sınırlandıracak. Bazı okulların düşük kalitede eğitim verdiği ve bazı okulların okuldan çok para karşılığında insanların Kanada’ya girebilmelerine yardımcı olmak amacıyla çalıştığı tespit edilmiş. Bu gibi okullara gelen insanlar hem paralarını geri alamıyorlar hem de eğitim kalitelerinin oldukça düşük olmasıyla –ya da hiç olmamasıyla- zor durumda kalıyorlar.

Değişikliklerle birlikte CIC eyalet ve bölgelerin eğitim bakanlıklarıyla birlikte çalışacak ve uluslararası öğrenci kabul edebilecek eğitim kurumları belirlenecek. Eğer herhangi bir okul bulunduğu eyalet veya bölge tarafından uluslararası öğrenci kabul edebilecek bir okul olarak belirlenmezse altı ay ve daha kısa süreli eğitim programları vermeye devam edebilecek fakat uzun dönemli eğitim programları için uluslararası öğrenci kabul edemeyecek. Kanada’da altı ay ve daha az dil programları için okuma iznine gerek duyulmuyor. Basit bir ziyaretçi vizesi ile de bu tür kurslara gidilebiliyor.

Uluslararası öğrenci kabul etmeye yetkin olarak belirlenmiş okullarda okuyan öğrenciler yarım zamanlı olarak kampüs dışında yeni bir çalışma vizesine başvurmadan çalışabilecekler.

Uluslararası öğrencilere verilen öğrenci vizelerinin kötüye kullanılmasını önlemek ve öğrenci adayının Kanada’ya sadece eğitim amacıyla gelmek istediğinden emin olunmak için düşünülen değişiklikler yakında duyurulacak.

Kanada Göçmenlik Bakanlığı tarafından dikkate alınan 2011 yılında hazırlanan Uluslararası Öğrenci Programı Raporu’nda öğrenci vizesi programının kötüye ve sahtekarlığa yol açacak açıklarının olduğuna değinilmişti. Ayrıca benzer düzeltmeler Kanada dışında uluslararası öğrenci kabul eden diğer ülkelerde de yapıldı.

Değişik hayallerle Kanada’ya gelmek isteyen uluslararası öğrencilere çok iş düşüyor. Herhangi bir hayal kırıklığı yaşanmaması aslında biraz da öğrenci adayının elinde. Öğrenci önce ne okuyacağını belirlemekle başlayarak bir eğitim planı oluşturmalı. Gitmek istediği ülke ve okumak istediği okul ve bölüm üzerinde detaylı bir araştırma yapmalı. Yurtdışı eğitim ince ve detaylı bir planlama ister. Öğrenci yabancı bir ülkede okumadan önce hem ekonomik hem de ruhsal açıdan kendisini hazırlamalıdır.

Kanada uluslararası öğrenciler için eşsiz eğitim olanakları sunuyor. Eğitimlerini bitiren ve okudukları süre içerisinde içinde yaşadıkları topluma fazlasıyla angaje olan bu gençleri devlet 2008’den beri ülkede tutmanın yollarını arıyor. Kanada Göçmenlik Bakanlığı, CIC, tarafından oluşturulan Kanada Tecrübe Sınıfı, CEC tam da bu sebepten oluşturulmuş.

Kanada’da okurken içiniz ağlamasın. İyi planlanmamış eğitim programı size düşündüğünüzden daha pahalıya mal olabilir. Kanada devleti bu konuda bazı önlemler alıyor. Sizde kendi önlemlerinizi alın.

Murat Kandemir, Member of ICCRC, 07 Ocak 2013 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder