Yapılan çeşitli iç denetimler
sonucunda daimi ikamet başvurularından mültecilerin çalışma izinlerine kadar
Kanada göçmenlik sisteminde yüksek oranda insan hatası tespit edildi.
Sistemin etkili çalışmadığı
yönünde korkulara yol açan insan hatalarının başlıcaları başvuru sahiplerine
gönderilen mektuplarda yanlış format kullanılması, gönderilen mektuplarda eksik
evrakların doğru şekilde belirtilmemesi, başvuru sahibine cevap vermesi ve
eksiklikleri tamamlaması için yeterli zaman verilmemesinden oluşuyor. Sistemde
görülen insan hataları sistemin etkin çalışmasını engelliyor ve göçmenlik başvurularının
incelendiği merkezlerde dosya yığılmaları yaratıyor.
Endişelerin en çok yaşandığı konu
başvuru sahiplerine gönderilen mektuplar oluşturuyor. Başvuru sahibinden daha
fazla bilgi veya belge isteyen mektuplar ya gönderilmiyor ya da eksik veya
içeriği net olmayacak şekilde gönderiliyor. Tutarsız mektuplar gönderilmesi hem
başvuranların hem de gönderilen mektuplara cevap bekleyen ve tüm başvuruları
inceleyen Vegreville, Alberta’daki dosya işlem merkezi, CPC (Case Processing
Centre) yetkililerinin kafasını karıştırıyor. Bu durum iç denetim raporlarında
da geçiyor.
Sağlıklı iletişimin kurulamaması
sonucunda başvuranlar daha fazla bekliyor ve görevliler zamanında
sonuçlandırılmayan dosyalar üzerinde daha fazla zaman harcamak zorunda kalıyor.
Aynı talep mektuplarına cevap verilmemesi sebebiyle başvuruların reddedilmesi
başvuran kişiler açısından adilane olmayan bir durum yaratıyor.
Çeşitli göçmenlik başvurusu
yapanlar Kanada Vatandaşlık ve Göçmenlik Bakanlığı’nın (CIC) başvuru ve karar
alma sürecini sağlıklı yürütmediğinden şikayet ediyor.
Toronto Star gazetesi tarafından
elde edilen göçmenlik departmanın kalite yönetimi raporları özellikle daimi
ikamet, mülteci çalışma izinleri ve Kanada tecrübe sınıfı (CEC) başvuruları
sürecini inceledi.
Rapor, yetkililerin hiç kabul
etmediği kurum hataları hakkında bilgi vermesi açısından önemli.
İşlemlerde görülen insan
hatalarının kısa süreli işe alınan çalışanlardan kaynaklandığı iddia edilirken
hükümet dosyaların incelenmesinde görülen insan hatalarının programın
etkinliğini bozmadığını iddia ediyor.
Mevcut Başbakan Stephen Harper
hükümetinin göreve gelmesinden bu yana Kanada Vatandaşlık ve Göçmenlik
Bakanlığı birçok kalifiye çalışanını işten çıkarmıştı.
Kanada İş ve Göçmenlik Sendikası
Başkanı Steve McCuaig bir gazeteye verdiği demecinde geçici işçilerin kısa
süreliğine az bir meslek eğitimi ile departmanda işe alındığını ve mesleğin
tecrübeli kalifiye çalışanlarının işten çıkarıldığını ve bu yüzden toplumun
işlerini en iyi yapamayanlarla baş başa kaldığını söyledi.
Sendikaya göre alınan geçici
işçilerin daimi ikamet başvuru işlerini yapacak gerekli insan gücünün neredeyse
yarısını karşılamak durumunda bulunuyor. Geçici işçilerin daha çok öğrenci
olduklarını ve üç günlük bir iş eğitimi verildikten sonra üç vardiyada çalıştırıldıkları
da verilen bilgiler arasında.
Göçmenlik bakanlığı sözcüsü Sonia
Lesage sistemin etkin çalıştığını ve görevliler tarafından programların ve
inceleme prosedürlerinin değerlendirilmesi için yapılan düzenli kalite kontrol
çalışmalarının devam ettiğini belirtti.
CIC, tartışmayla ilgili olarak
bir gazeteye gönderdiği elektronik postada departmanlarının göçmenlik
programlarını geliştirmek ve daha iyi ve hızlı hizmet vermek için
çalıştıklarını ve CIC’nin başvuru işlem süreci ve başvuru sahipleriyle daha
etkin iletişim yöntemleri geliştirme üzerine yoğunlaştıkları belirtildi.
Sendika bu açıklamalardan pek
tatmin olmuş görünmüyor. Sendika geçici işçilerin görevlerine uygun
olmadıklarını ve yaptığı bazı hataların onarılamaz olduğunu bunun da başvuru
sahiplerinin hayatını karartabileceğini düşünüyor.
Hükümetin sürekli göçmenlik politikası
değiştirdiğini ve her bir politika hedefi için ellerindeki çalışanlarla hedef
kotaya ulaşıp belirlenen sayıda başvuruyu sonuçlandırmayı istediğini düşünürsek
aslında bu hedeflere ulaşmanın ne kadar zor olduğunu görebiliriz.
İnsanların hayatları ve hayalleri
yaptıkları göçmenlik başvurularına bağlı.
Kalite yönetimi ekibinin Vegreville
merkezinde 1 Kasım – 6 Aralık 2014 arasında inceledikleri 996 daimi ikamet
başvurularında departmanca başvuru sahibine gönderilen talep mektuplarında tespit
ettiği sorunlar şöyle belirtildi.
Başvuru sahiplerine dosyaları ile
ilgili olarak gönderilen ve toplamda incelenen 617 talep mektubunun yüzde 13’ünün
başvuran kişiye dosyasındaki eksiklerin tam detayını sunmadığı, yüzde 23’ünün
başvuru sahibinin talep mektubuna zamanında cevap vermemesinden kaynaklanacak
sonucu konusunda bilgilendirmede bulunmadığı ve yine mektupların yüzde 6’sının
doğru formatta profesyonelce yazılmadığı raporlandı.
2013 yılı Kanada tecrübe sınıfı
(CEC) programı iç denetimlerinde de benzer bulgulara ulaşıldı. Kanada’da edinilen
iş tecrübesi ve eğitiminin önem kazandığı CEC programında özellikle programa
uygunluk kriteri saptanmasında tüm başvurularda yüzde 23 oranında hata
yapıldığı vurgulandı.
Kanada için herhangi bir göçmenlik
başvurusu yapıldığında başvuru sahibinin kendisini eğitmesi ve başvuru
yaptıktan sonraki aşamaları iyi bilmesi gerekiyor. Ayrıca kendisinden ek bilgi
veya belge istenmesi durumunda istenilen bilgi ve belgenin en kısa zamanda
(genelde 4 aylık bir ek süre verilir) CIC’ye iletilmesi gerekiyor.
Murat Kandemir, 21 Ocak 2015
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder