1 Şubat 2013 Cuma

Kanada Türkiye’den 5000 Mülteci Alacak

Kanada 2018’e kadar Türkiye’de ikamet eden 5.000 mülteciyi ülkeye yerleştirecek. Kanada’ya alınacak mültecilerin çoğunluğunun Türkiye’deki çeşitli mülteci kamplarında yaşayan Iraklı ve İranlı mültecilerden oluşacağı bildirildi. 

Kanada Göçmenlik ve Çokkültürlülük Bakanı Jason Kenney geçen hafta gerçekleştirdiği Türkiye ziyaretinde Suriye’deki iç savaştan kaçan mültecilerin barındığı İslahiye ve Öncüpınar mülteci kamplarını ziyaret etti. Bakan Kenney’e Uluslararası İşbirliği Bakanı Julian Fantino ve Parlemento Sekreteri Bob Dechert eşlik etti.

Kanada’nın 5.000 mülteciye ev sahipliği yapacak olması kendi kaynaklarıyla mültecilere hizmet etmeye çalışan Türkiye’nin yükünü hafifletecek. 

Bakan Kenney’in Türkiye, Sri Lanka ve Hindistan ülkelerini kapsayan yurtdışı ziyaretlerinde çeşitli resmi temaslarda bulundu. Resmi ziyaretleri esnasında Türkiye’ye de uğrayan Bakan Kenney’in ağırlıklı önceliği Suriyeli mültecilerdi.  

Türkiye ziyareti esnasında devlet görevlileri, çeşitli sivil toplum kuruluşları temsilcileri ve Kızılay’ın yanı sıra Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği Türkiye Ofisi yetkilileri ile de biraraya gelen Bakan Kenney yurtlarından olan Suriyeli mülteciler için Kanada’nın yapacağı insanı yardım konusunun detaylarını görüştü. 

Kanada ülkesini terkederek Türkiye’deki mülteci kamplarında yaşamak zorunda kalan Suriyeli mültecilere yapılacak her türlü insani yardım için Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği (UNCHR) ile birlikte çalışıyor.  

İç savaş nedeniyle yurtlarından olan Suriyeli mültecilere insani yardım yapan Türkiye’nin gösterdiği olağanüstü çabalarından ötürü Türk hükümetini öven Bakan Kenney Kızıl Haç ve Kızılay organizasyonlarına aktarılmak üzere 1.5 milyon dolar ek mali yardım sözü verdi. Yapılacak ek maddi yardım sayısı 170.000’e ulaşan mültecilerin gıda, barınma ihtiyaçlarının yanı sıra temizlik, ısıtma, battaniye ve kışlık giysi gibi acil ihtiyaçlarının temini için harcanacak. 

Kanada hükümetinin söz verdiği bu yardımla birlikte Suriye’ye yaptığı insani yardım tutarı 23.500.000 dolara ulaşmış durumda. Söz verilen 1.5 milyon dolarlık  ek yardım öncelikli olarak Türkiye Suriye sınırında yaşayan ve savaştan direk etkilenen mültecilere acil insani yardım için kullanılacak.

Kanada Birleşik Amerika’dan sonra Türkiye’den mülteci alan birkaç ülkeden birisi. Türkiye’den alınacak mülteciler UNHCR tarafından seçiliyor. Kanada daha önce de Suriye’den 12.000 Iraklı mülteciyi ülkeye yerleştirmişti. 

Dünyada en cömert mülteci yerleştirme programı uygulayan Kanada tüm dünya mültecilerinin yüzde onuna ev sahipliği yapmaya devam ediyor. Her yıl çeşitli ülkelerde yaşayan binlerce mülteciye insani yardım götüren Kanada ülkeye kabul edeceği mülteci sayısını önümüzdeki yıllarda daha da arttıracak.  

Kanada Suriyeli mültecilere insani yardım hizmetleri yapan Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği, UNICEF ve Birleşmiş Milletler Dünya Gıda Programı’na maddi yardımda bulunuyor.

Ülkelerindeki iç savaştan kaçarak Türkiye, Irak, Ürdün ve Lübnan’da mülteci kamplarında zor şartlarda yaşayan ve çoğunluğunun kadın ve çocukların oluşturduğu Suriyeli mülteci saysı yarım milyonu buluyor. 

Türkiye’nin ülkesine sığınan mültecilere yaptığı insani yardım tüm dünya kamuoyunda büyük takdir görürken Kanada’da kendisine düşeni yapmak için kolları sıvamış durumda. 

Kanada mültecilerin sığındığı güvenli liman olma geleneğini sürdürüyor. Dünya mültecilerine insani yardım hizmetleri sunan UNCHR’ye maddi yardım yapmasının yanında UNCHR tarafından seçilen bir çok mülteciyi ülkeye kabul ederek hem onlara yeni bir yurt veriyor hem de barışın savunucusu olduğunu bir kez daha kanıtlıyor. 

Murat Kandemir, (Member of ICCRC) 1 Şubat  2013



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder