Özellikle yeni Kanada vatandaşı olanları hedef
alan dolandırıcılar Mayıs 2015 itibariyle yürürlüğe giren ve oldukça tartışma
yaratan Kanada vatandaşlık kanununu (C-24) kullanarak çiçeği burnunda vatandaşları
arayarak tehdit ediyor ve ülkeden sınır dışı etmemek için para istiyorlar.
Vatandaşları arayan kişiler kendilerini Kanada
Vatandaşlık ve Göçmenlik Bakanlığı (CIC) yetkilisi gibi tanıtıyor, arananlardan
bazı formlar doldurması isteniyor ve istediklerinin yapılmaması halinde ülkeden
kovulacağı tehdidinde bulunuyor.
Sadece yeni vatandaş olanlar değil yıllarca
Kanada’da yaşayanlarda aranıyor. Aranan kişiye özel bazı şahsi bilgiler
paylaşıldıktan sonra güven kazanılıyor ve yeni vatandaşlık kanunun bazı
maddelerinden bahsedilerek kayıt işlemi yapılması (register) gerektiği ya da
aranan kişinin form doldurması gerektiği gibi taleplerde bulunuluyor. Arayan
kişi otoriter konuşuyor ve kanunun bazı maddelerinden bahsederek kendisini
gerçekten bir göçmenlik memuru olduğuna inandırıyor.
Yeni vatandaşlık kanununun
yürürlüğe girmesi sonrası kamuoyunda zaten ikinci vatandaşlığı olan
Kanadalıların vatandaşlıktan kolayca çıkarılacağı hakkında bir yargı oluşmuş.
Bu yargının üzerine göçmenlik bakanlığı yetkilisi olarak aradığı düşünülen
birisinin ciddi bazı taleplerde bulunması yoksa vatandaşlığının geri
alınacağını belirtmesi yeni kurbanların telefon dolandırıcılarının eline
düşmelerine sebep oluyor.
25 Haziran’da gazeteci Ashley Csanady’nin
National Post gazetesinde yayınlanan haberinde göçmenlik bakanlığı görevlisi
sandığı kişiden telefon alan Fatima Ahmed’in hikayesi paylaşıldı. İsmini
Richard Brown olarak belirten kişi Kanada Göçmenlik Bakanlığı yetkilisi
olduğunu söyledi ve Misssissauga’da yaşayan Fatima Ahmed’ten bazı formları
doldurmasını istedi. Ahmed’e kendisinin Kanada doğumlu olmayan bir Kanadalı
olduğunu söyleyen kişi istenilenleri yapmasını aksi takdirde ülkeden sınır dışı
edileceği tehdidinde bulundu.
28 yaşındaki Fatima Ahmed önce
çok heyecanlandı ve telefonu kapattıktan sonra Google araştırması yaptığında
arayan numaranın telefon dolandırıcıların kullandığı bir numara olduğunu
görünce gerçeğin farkına vardı.
Ahmed arayan kişinin kanunlardan
bahsetmesinden etkilenmiş ve arayan kişinin bir otorite olduğuna inanmıştı.
Arayanların hem aradıkları kişi hakkında bazı bilgileri paylaşması hem de
karmaşık hukuki dil ve referanslar kullanması aranan kişilerin telefon
dolandırıcılığına kurban gitmelerini daha da kolaylaştırıyor. Aranan kişinin
kanuni bilgi eksikliği de insanları dolandırıcıların hedefi haline getiriyor.
Şu an kamuoyunda güncellenen
vatandaşlık yasasıyla (C-24) çifte pasaport sahibi Kanadalıların Kanada
vatandaşlıklarının kolayca iptal edileceğine dair bir inanç var. Konuyla ilgili
tam bir bilgi kirliliği yaşarken Kanada vatandaşı olmuş göçmenlerde alttan alta
bir korku oluşmuş durumda. Bu durum dolandırıcıların bolca kullandığı bir
malzeme haline geldi.
Kanada’da 2015 Mayıs ayı
itibariyle yürürlüğe giren yeni vatandaşlık yasası sonrası çeşitli çevrelerin
de etkisiyle Kanada vatandaşlığının kişilerden kolayca geri alındığı iddiası ve
tartışmaları yaşanıyor. Kanun gerçi sadece ciddi suç işleyen ve hem ulusal hem
de uluslararası terörizm suçlamalarından hüküm giyenleri kapsasa da bazı
çevreler yasanın göçmenlik bakanına çok fazla takdir yetkisi verdiği ve bunun
sonuçlarından çok fazla kişinin etkilenebileceği iddiaları kamuoyunda bolca yer
alıyor.
Telefon dolandırıcılığı Kanada’da
yeni değil. Dolandırıcılar kendilerini sadece Kanada Göçmenlik Bakanlığı’ndan
değil Kanada Maliye Bakanlığı (CRA) gibi resmi yerlerden arıyormuş gibi de
davranabiliyorlar. CRA’dan arayan dolandırıcılar aranan kişinin ödemesi gereken
bazı ücretleri ya da vergi borçları olduğunu iddia ederek onlardan maddi olarak
yararlanmaya yelteniyorlar.
Kanada Kraliyet Polisi’nin (RCMP)
Kanada Dolandırıcılıkla Savaş Merkezi (Canadian Anti-Fraud Centre) son
zamanlarda hem CIC hem de CRA’dan arandığını düşünen mağdurlardan şikayet
telefonları alıyor.
İşte C-24 yasasının çokça
eleştirilmesi hatta Kanada vatandaşlığını kolayca iptal edebileceği
eleştirilerinin kamuoyunda tartışıldığı bu günlerde yasanın kendisi telefon
dolandırıcılarının kullanabileceği yeni bir konu haline geldi.
Sadece 2013’te dolandırıcılıkla
savaş merkezine gelen telefonların dördü göçmenlikle ilgiliyken altısı vergi
konusuyla alakalı olarak rapor edilmiş. 2014’te CIC’den arandığını düşünen 75
şikayet telefonu alınmış ve 1.251 şikayetçi ise kendilerini CRA’dan arandığını
belirtmiş. Merkez 2015 yılında ise şu ana kadar 381 şikayetin CIC’den arandığı
iddiasıyla rapor edilmiş ve 2.855 şikayette CRA’dan arandığı iddiasıyla
yapılmış. Buradan anlayacağımız sonuç CRA kadar popüler olmasa da
dolandırıcıların artık CIC’yi de sıkça kullanmaya başlaması.
Sabit hatlardan arayan
dolandırıcıların resmi telefon numaraları aranan kişinin telefonlarında bile
görünebiliyor ve bu da inandırıcılıklarını arttırıyor. CIC’den arandığını
düşünen kişiler bu durumu CIC’ye de rapor ediyorlar.
Konunun farkında olan bakanlık
aranan kişilerin telefon dolandırıcılarının ağına düşmelerini önlemek için bazı
konulara açıklık getirdi. Bakanlığın verdiği en önemli mesaj CIC’nin insanları
arayarak sınır dışı etmemek için özel bilgi istemedikleri ya da telefonda ödeme
talebinde bulunmadıkları açıklamasıydı. Yani CIC görevlisi sizi arayıp sınır
dışı edilmemek için şahsi bilgi talep etmiyor ya da ödeme yapmanızı istemiyor.
30 Haziran 2015’te bir genelge
yayınlayan CIC tüm Kanada’da telefon dolandırıcılığı olaylarının yaşandığını
belirterek kendilerini CIC görevlisi gibi tanıtan dolandırıcılara karşı
dikkatli olunması konusunda kamuoyunu bilgilendirdi. CIC, bünyesinde çalışan
görevlilerinin hiçbir şekilde telefonla şahsi bilgi ya da para istemediklerini
vurguladı.
CIC ayrıca arayan kişilere SIN
numaraları, kredi kartı ve banka hesabı gibi bilgilerin asla paylaşılmaması
uyarısında bulundu. CIC, dolandırıcı olduğundan şüphelenilen kişilerin
isimlerinin bakanlığın 1-888-242-2100 çağrı merkezi numarası ile teyit
edilebileceğini de belirtti.
Tehdit edici bir telefon alan
kişiler derhal telefonu kapatmalı ve durumu polise rapor etmelidir. Telefon dolandırıcılığı
olayları ayrıca Kanada Dolandırıcılıkla Mücadele Merkezi’nin 1-888-495-8501
nolu telefonuna da ihbar edilebilir.
Kendini bilgilendir ve dolandırıcılara
yem olma.
Murat Kandemir, 9 Temmuz 2015
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder