Yeni yasa tasarısı ile rekabet kurumu Kanadalıların Amerikalılarla aynı
ürünler için daha fazla ücret ödediği yönündeki iddiaları araştıracak ve delil toplayacak.
Çeşitli araştırmalar televizyon
setleri, araba, araba lastikleri gibi bazı ürünlerin Kanada’daki perakende
satış fiyatları Amerika’dakine göre yüzde 10-25 daha fazla.
9 Aralık 2014’te Toronto Star’da
yayınlanan Madhavi Acharya-Tom Yew imzalı habere göre Kanada ve ABD arasındaki
bu fiyat farkı üzerine federal hükümet yeni bir yasa tasarısı hazırladı.
Kanada’daki perakendeciler yasa
tasarısını destekliyorlar fakat tasarının soruşturma açmak ve Kanada’da
fiyatları daha yüksek tutan firmaların kamu oyuna açıklanması gibi yaklaşımları
eleştirilerin odak noktası.
1 Kanada dolarının 87 ABD senti olduğu
bugünlerde fiyat farkı doğal olarak azalıyor.
Şeffaf Fiyat Yasası (Price
Transparency Act) olarak adlandırılan yasa tasarısı Salı günü Ottawa’nın
gündemine alındı. Kanada Endüstri Bakanı James Moore yasanın ürünlerini Kanada’da
daha fazla fiyata satan üretici ve dağıtıcıların belirlenmesi ve kamuoyuna
sunulması amacını taşıdığını belirtti.
Bakan Moore, yasanın Kanada’da perakende
satış fiyatlarını belirlemeyeceğinin de altını çizdi.
Yasa tasarısı, ABD-Kanada fiyat
farkı konusunda Senatonun soruşturması sonrasında Kanada hükümetinin 2014 bütçe
görüşmelerinde konu ile ilgili olarak çalışma yapacağını vadetmesi üzerine gündeme
alındı.
Senato komitesi büyük çokuluslu
firmaların ürünlerini Kanadalı müşterilerine daha fazla ücretle satmasından yüksek
gümrük vergilerini ve Kanada’daki maliyetlerin yüksekliğini sorumlu tutmuştu.
Yasanın kabul edilmesiyle rekabet
komisyonuna sınır ötesi alış verişlerin iki ülke perakende satış fiyatlarının
farklı olması hakkında delil toplama yetkisi ve konu hakkında rapor hazırlama
ve kamuoyuna sunma yetkisi verilecek. Bu yetkilerin etkili olacağı ve fiyatları
arzu edilen seviyeye çekeceği iddia ediliyor.
Bunun yanı sıra iki ülkede farklı
üretim giderlerinin olmasının ürünlerin fiyatlarının farklı olmasında rol oynadığını
da kabul etsek bile ABD’li müşterilerin Kanadalılara göre bir ürün için yüzde
25’ler oranında daha az ücret ödemesini açıklayamayız.
Kanadalılar iki ülke arasındaki
fiyat farkından dolayı Kanadalı perakende firmalarını suçluyorlar. Kanada Perakende
Konseyi başkanı Diane Brisebois, yasa teklifini destekliyor. Konu ile ilgili
olarak açıklama yapan Canadian Tire firması yönetim kurulu başkan yardımcısı
Duncan Fulton’da fiyat farklılıklarının sorumlusu olarak gösterilen farklı
tarifeler, gümrük harçları, nakliye ve ulaştırma giderleri ve işçi çalıştırma
farklılıklarının en fazla yüzde 10 fiyat farklılığı yaratması gerektiğini belirtiyor.
Fulton’a göre sektördeki
perakendecilerin çoğunluğu fiyat stratejilerini hakkaniyetli olarak belirlerken
küçük bir grubun ürünlerini pahalıya sattığını belirtti. Fulton yeni yasa sayesinde
rekabet komisyonunun elde ettiği yetki
ile bu küçük grubu etkileyerek tüm sektörde fiyatlamayı daha makul seviyeye
çekeceği görüşünde.
Federal hükümetin iki ülke arası
nakliye, ulaştırma, gümrük vergileri, gaz ve elektrik fiyatları ve işçi
çalıştırma maliyetlerinin farklı olması ve özellikle bu farklılıkların üzerinde
durulması gerektiği ve konu hakkında bir şey yapılacaksa bu farklılıkların göz
önüne alınmasının daha gerçekçi olacağı görüşünde olanlar da var.
Moffatt’ın araştırmasına göre 1
Ocak’tan itibaren Çin, Hindistan, Güney Kore ve Brezilya’nın da dahil olduğu 72
ülkeden ithal edilecek 1.300 kalem ürün için gümrük tarifeleri artacak ve bunun
Kanadalı tüketicilere maliyeti 330 milyon dolar olacak.
İki ülke arası kur
farklılıklarını da dikkate almamız gerekiyor. Bir ABD dolarının 1.14 Kanada doları
olduğu şu günlerde 13.99 ABD dolarına satılan bir ürünün Kanada’da fiyatının
ortalama 15.99 Kanada dolarına denk olduğunu bilmek gerekiyor.
Tüketiciler Kanadalı
perakendecileri suçlarken perakendeciler de tedarikçileri suçluyorlar. Tedarikçilere
sorulduğunda da onlarda artan maliyetleri sebep gösteriyorlar.
Bu durumdan mustarip olanlar Kanadalı
tüketiciler. Kanada federal hükümeti konuyu yakından takip ediyor.
Kanadalı tüketiciler internette
alışverişin yaygınlaşmasıyla almak istedikleri ürünlerin iki ülkedeki satış
fiyatlarını karşılaştırabilirler. Bazı ürünlerde fiyat farklılıkları kesinlikle
var.
Güç tüketicinin elinde.
Murat Kandemir, 11 Aralık 2014
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder