18 Nisan 2016 Pazartesi

Kanada Başbakanı Trudeau’dan Kuantum Bilgisayarı Açıklaması

Kanada başbakanı Justin Trudeau bir gazetecinin sarkastik sorusuna verdiği cevapla hem gazetecileri hem de bilim insanlarını coşturdu.
Başbakanın sorulan soru karşısında kuantum bilgisayarı açıklaması en çok izlenen video oldu.
Tudeau, 15 Nisan 2016’da Waterloo, Ontario’daki Teorik Fizikler Perimeter Enstitüsü’nde konuşma yapmak üzere sahneye davet edildi.  
Geçen Cuma Waterloo şehrinde federal hükümetin beş yıl süre içinde 50 milyon dolarlık destek vereceği Perimeter Enstitüsü’nde konuşan Trudeau bir gazetecinin sorusuna cevap verdi.
Soru soran gazeteci biraz alay ederek biraz da şaka yollu Trudeau’dan Kanada’nın İŞİD politikası konusunda gerçek bir soru sormadan önce kuantum bilgisayarından bahsetmesini istedi.
Trudeau kuantum bilgisayarı açıklayarak gazetecinin blöfüne mükemmel cevap verdi.
Konuşma şu şekilde gerçekleşti:
Gazeteci Colin Perkel, Canadian Press “Sizden kuantum bilgisayarını açıklamanızı isteyecektim fakat… Kanada’nın İŞİD misyonunun tekrar ne zaman başlayacağını umuyorsunuz ve hazırlanırken şu sırada hiç bir şey yapmıyoruz
Trudeau, “Tamam, çok basit, normal bilgisayarlar şu şekilde çalışır” Alkışlar başlar…
Trudeau müdahale eder, “Hayır, hayır, lütfen sözümü kesmeyin. Bugün buradan ayrıldığınızda kuantum bilgisayarlar hakkında daha çok şey biliyor olacaksınız, hayır, bazılarınızda  daha az şey biliyor olacak.”
“Kuantumla tek bir bit içine daha fazla kompleks bilgi sığdırılabilir. Normal bilgisayar biti ya bir ya da sıfır, var ya da yok şeklinde çalışır.”
“Kuantum durumu bundan daha kompleks olabilir, çünkü biz biliyoruz ki parçacıklar şeklinde ve aynı zamanda dalgalanırlar, ve kuantum etrafındaki belirsizlik bize daha az bilgi içine daha fazla bilgiyi kodlamamıza izin verir. İşte kuantum bilgisayarların şaşırtıcı yönü budur.”
Sonrasında salondaki ayağa kalkan bilim insanları ve alkışlar.
Peki açıklama yeterli miydi?
Huffington Post gazetesi Trudeau’nun verdiği cevabı bir uzmana sordu.
Waterloo Üniversitesi’nde kuantum bilgisayar uzmanı olan Martin Laforest, Huffington Post’a yaptığı açıklamasında Trudeau’nun bu sabah öğrendiği kuantum bilgisayar konusundaki açıklamasını “oldukça doğru” bulduğunu belirtti.
Waterloo Üniversitesi’nin kuantum bilgisayar enstitüsünün konuyla ilgili açıklaması şöyle özetlenebilir.
“Sıradan bilgisayarlar sıfır ya da bir olarak kodlanmış uzun bit serileri kullanırlar. Diğer taraftan bir kuantum bilgisayarı kuantum bitleri ya da kubitleri kullanır.
Şöyle düşünün, klasik bilgisayarlar birler ve sıfırlarla çalışırken kuantum bilgisayarlar birler ve sıfırlarla çalışırken aynı zamanda bir ve sıfırların “süper pozisyonları” ile de çalışır. Klasik bilgisayarlar için imkansız ya da işlenmesi zor olan zor görevler kuantum bilgisayarlarca daha kısa sürede ve etkili şekilde yerine getirilecektir.”    
Bilgi sahibi olunmadan fikir sahibi olunmaz.

Murat Kandemir, 18 Nisan 2016   

1 yorum: