9 Ocak 2015 Cuma

Kanada’dan Suriyeli ve Iraklı Mültecilere Yardımda İkinci Perde

Suriye mülteci trajedisinde Kanada yardımlarını daha da genişletiyor. 7 Ocak 2015’te Uluslararası Gelişim Bakanı Christian Paradis ve Kanada Vatandaşlık ve Göçmenlik Bakanı Chris Alexander iç savaş ve çatışmalardan etkilenen Suriyeli ve Iraklı mülteciler için yapacakları insani yardımın detaylarını açıkladılar. Acil yardım edilmesi gereken ve yurtlarından oluş 10.000 Suriyeli ve 3.000 Iraklının Kanada’ya göçmen olarak yerleştirileceği açıklandı.

Evlerinden olmuş Suriyeli ve Iraklı mültecilerin durumu gün geçtikçe kötüleşiyor ve bu durum milyonlarca kişiyi etkiliyor.

Kanada iş savaş ve silahlı çatışmalardan dolayı etkilenen sivil halk için barınak, elbise, gıda, acil sağlık bakım ve koruma hizmetleri ve özellikle cinsel tacizi önleme gibi konularda yardım ve desteklerini arttıracak. Suriye krizinden etkilenen ve Suriye’de yaşayanların yanı sıra Ürdün, Lübnan ve Türkiye’de bulunanlara ve aynı zamanda Irak krizinden etkilenen Iraklılara da yardım eli uzatılacak.

Bakan Paradis Irak’taki bir projenin İnanç Özgürlüğü Ofisinin oluşturduğu İnanç Özgürlüğü Fonundan karşılanacağını belirtti. Projeye Azınlık Hakları Grubu adlı sivil toplum örgütü de destek veriyor. Verilen hizmetler arasında azınlık haklarının korunması, eğitim, yayın ve yine azınlık haklarının temel hizmetlere ulaşmasını sağlamak bulunuyor.

Krize karşı yapabileceklerini değerlendiren Kanada Suriyeli ve Iraklı mültecileri ülkeye yerleştirilerek yardım taahhütlerini yerine getirecek.

Bakan Alexander 2013 Temmuz’undan beri 1.285 Suriyeli mültecinin Kanada’ya yerleştirilmesini onayladıklarını belirtti. Bu mültecilerde 1.075 kişi 5 Ocak 2015 tarihi itibariyle Kanada’ya giriş yapmış. 2011 yılında Suriye iç savaş patladığından beri 2.480 Suriyeli siyasi sığınma sistemi ve mülteci yerleşimi programları aracılığıyla koruma altına alındı.

Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği’nin (UNHCR) dünya ülkelerinden Suriyeli mülteci krizine daha fazla yardım çağrısı yapmasının ardından Kanadalı bakanların açıkladığı yeni rakamlarla birlikte şu ana kadar yardım edilen mülteci sayısına ek olarak 10.000 Suriyeli daha koruma altına alınacak. Mülteciler önümüzdeki üç sene içinde Kanada’ya yerleştirilecek. Ek olarak açıklanan Iraklı mültecilerin Kanada’ya varması 2015 yılı sonunu bulacak.

Kanada Silahlı Kuvvetleri uluslararası koalisyon güçleri ile birlikte IŞİD’e karşı mücadele ediyor.

Kanada, Suriye krizi için 403.5 milyon doları insani yardım, 210.7 milyon doları Ürdün ve bölgede kullanılmak ve 67.7 milyon dolar da bölgede güvenliği sağlamak amacıyla kullanılmak üzere toplamda 680 milyon dolarlık yardım taahhüdünde bulunmuştu. Irak içinde 67.4 milyon dolarlık yardım kaynağı ayırmıştı.

Haziran 2014’ten beri Irak’a da yardım etmeye başlayan Kanada toplamda 35.000 Suriyeli ve Iraklı mülteciyi devlet korumasına almış bulunuyor.

Türkiye’deki Suriyeli ve Iraklı mültecilerden Kanada gidebilme konusunda zaman zaman sorular alıyorum. Verilecek en önemli tavsiyem mülteci olanların Kanada konusunda bağlı bulundukları UNHCR ofisini yakından takip etmeleri olacaktır.

İç savaşın vurduğu mültecilerin bu kara kışı atlatabilmelerini ümit ediyorum.

Murat Kandemir, 9 Ocak 2015

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder