3 Eylül 2016 Cumartesi

Kanada’daki Yabancı Öğrenciler ve Okuma İzinleri

Kanada’ya her sene okumak üzere tüm dünyadan binlerce öğrenci gitmektedir. Bu öğrenciler çeşitli kurslarda dil eğitim sertifika programlarından tutun da yüksek okul ve üniversitelerde ön lisans, lisans ve yüksek lisans gibi çok çeşitli programlarda eğitim görmektedirler.
Bu yazıda Kanada’nın vize istediği ülkemizden gidenlerin okuma izni, eğitim esnasında çalışabilme hakları ve Kanada’ya giriş çıkış yapmalarıyla ilgilidir.
Şu sıralar Kanada tüm ziyaretçilerden eTA (elektronik uçuş müsaadesi) belgesi istemektedir. Türkiye gibi Kanada’nın vize istediği ülkelerden gelenlerin eTA belgesi alma zorunluluğu yoktur. Dolayısıyla Ankara’ya yapılacak ziyaretçi ya da okuma izni başvurularında adaya pasaportuna yapıştırılarak verilen vize ile -eTA olmaksızın- Kanada’ya giriş yapılabilir.
Kısacası eTA Kanada’nın vize istemediği ülkelerden gelenlerin almak zorunda olduğu bir belge olduğundan T.C. vatandaşlarını ilgilendiren bir durum değildir.
Kanada’da okuma izni elde edebilmek için çeşitli kriterlerin sağlanması lazımdır. Vize vermek Kanada vize görevlilerin yetki ve sorumluluğundadır.
Öğrenci vizesi almak için Kanada’da akredite bir eğitim kurumundan (designated learning institution) kabul almak gerekir. Kanada’daki ilgili eğitim bakanlıklarca tanınmış tüm devlet okulları, yüksek okul, özel kolej ve üniversiteler akredite sayılır.
Kabul mektubu alan kişinin eğitim alacağı süre içinde kendisine yetecek kadar parası olmalıdır. Öğrenciler sadece okul ücreti değil, ulaştırma, yeme-içme ve kira gibi diğer tüm giderlerini de karşılayabilmelidirler.
Bazı durumlarda Kanada’da öğrenim izni alınmaksızın eğitim alınabilir. Bunun en önemli istisnası 6 ay kuralıdır. Kanada’da alacağınız eğitim süresi altı ay ya da daha az süreli ise öğrenci izni almanıza gerek yoktur. Bu durumda siz elçiliğe öğrenci vizesi için başvursanız bile size ziyaretçi vizesi verilir.
Diğer muafiyetlerin dışında Kanada’da okumak isteyen herkesin okuma izni başvurusu yapması beklenir. Bu durumda akredite Kanada okulundan alınacak kabul mektubu elçiliğe sunulacak en önemli belgedir.
Bana gelen en önemli sorulardan biriside okuma izni olan yabancı öğrencilerin Kanada’da çalışıp çalışamayacağı.
Uluslararası öğrenciler Kanada’da eğitim aldıkları esnada ya da mezun olduktan sonra çalışabilirler. Çalışma izni olan öğrencilerin kampüs içi ya da kampüs dışında çalışabilmeleri için herhangi bir ek çalışma izinine ihtiyaçları yoktur.
Tabi bunun da muafiyetleri vardır. Akademik olarak alınacak eğitimde co-op gibi staja benzer unsur varsa o zaman çalışma izni gerekecektir.
Yüksekokul ya da üniversitelerde akademik eğitim alan öğrenciler okulları bittikten sonra Kanada’da kalarak çalışmaya devam edebilirler. Mezuniyet sonrası çalışm izni (PGWP) sırf bu amaç için düzenlenmektedir.
Bir diğer konu da öğrencilerin Kanada dışına çıkabilmeleri ile ilgili olmaktadır. Eğitim esnasında öğrenci tabi ki Kanada dışına çıkabilir ve tekrar dönebilir. Bunun için dikkatli olmak gerekir zira öğrencinin elindeki okuma izni onu tekrar Kanada’ya dönmesini garanti etmez.
Kanada dışına çıkan öğrencinin tekrar ülkeye dönebilmesi için geçerli bir pasaportu, geçerli bir okuma izni ve Türkiye gibi vize istenen bir ülkeden geliyorsa geçerli bir ziyaretçi vizesi (pasaportun içinde olan) gereklidir. Türk öğrenciler açısından baktığımızda pasaportlarına yapıştırılan vizenin süresi bitmişse ya da sahip olunan vize tek giriş hakkı vermişse öğrenci Kanada’ya tekrar girebilmek için yeni bir vize almalıdır.
Ziyaretçi vizesi Kanada dışındaki elçiliklerden alınabileceği gibi Kanada içinden de alınabilir.

Murat Kandemir, 3 Eylül 2016

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder