10 Aralık 2013 Salı

PISA Sonuçları Açıklandı: Kanada ve Türkiye'nin Eğitim Seviyeleri

OECD’nin Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) 2012 sonuçları açıklandı. 10 yıldır olduğu gibi Türkiye yine alt sıralarda Kanada ise matematik ve bilim sınıfında 8 ve 10. sırada yer aldı.

65 ülkeden 15 yaş grubundaki öğrencilerin değerlendirildiği PISA sonuçlarına göre Türkiye matematikte 44. sırada yer alırken fende 43 ve okuma becerilerinde ise 42. sırada yer aldı.

PISA (the Programme for International Student Assessment) her üç senede bir yapılıyor ve OECD üyesi 65 ülkede 15 yaşındaki öğrencilerin katıldığı ülke eğitim sistemlerinin öğrencileri ne kadar iyi yetiştirdiğini ölçüyor.

Kanada’da da durum aslında iç açıcı değil. PISA sonuçlarında Kanada bilimde sekizinci ve matematikte onuncu sırada yer aldı. Uluslararası Yetişkin Yeterliliği Değerlendirmesi’nde ise Kanada OECD ortalamasının altında kaldı.

Kanada eski Başbakan Yardımcısı ve Kanada CEO’lar Konseyi (CCCE) Başkanı John Manley Kanada eğitim sisteminde okuryazarlığın ve matematik becerilerinin arttırılması için mutlaka reform yapılması gerektiği görüşünde.

Kanada’nın en büyük işveren temsilcisi ülkenin genel eğitim sistemi seviyesinin düştüğünü ve özellikle basit okuryazarlık ve matematik becerilerinin düşük olduğu ve bu becerilerin özellikle işverenlerin aradığı beceriler olduğunun altı çizildi.

150 CEO’nun üye olduğu CCCE organizasyonu iş endüstrilerinin geliştirilmesi ve gelecekte yetişmiş iş gücünün eğitimde düşük çıkan okuryazarlık ve matematik seviyesinin bir an önce iyileştirilmesinden geçtiğini söyledi.

CCCE PISA sonuçlarının hüsran olduğunu düşünüyor. Başkan Manley yaptığı konuşmasında bunu teyit etti. ‘Birbirimizi ilk, orta, lise, yüksekokul ve üniversite eğitimlerimizin kalitesi konusunda tebrik etmeyi bırakalım’ diyerek hem özeleştiri yaptı hem de eğitim seviyesinin iş dünyasındaki yankısına dikkat çekti.     

PISA 2012’de değerlendirilen 65 ülke içinde ilk 40 sıraya giremeyen Türkiye, Yunanistan, Slovenya, İsrail ve Rusya gibi ülkelerin gerisinde kaldı. Önüne geçebildiğimiz ülkeler ise Endonezya, Ürdün, Kazakistan gibi bazı Ortadoğu ve Asya ülkeleri.

Türkiye 2009 PISA sıralamasına göre 2012’de fende aynı yerde dururken matematik ve okuma becerilerinde geriledi. Sonuç olarak Türkiye PISA değerlendirmesine göre son on yıllık süreçte Meksika’nın ardından en kötü performans sergileyen ülke oldu.  

Konu ile ilgili kimse açıklama yapmadı. Ne özel sektör ne de yetkililerden bir ses duyulmadı. OECD ortalamasının gerisinde olması Türkiye’de eğitim sisteminin artık çöktüğünü göstermez mi? Kanada 8. sırada iken bile ağır eleştirilen eğitim sitemi Türkiye’de sıralamada ilk kırkta bile değilken neden eleştirilmez? Kanada’da iş çevreleri özeleştiri yapıp daha iyi bir eğitim sistemi için bir çağrı yaparken Türkiye’de neden konu ile ilgili tam bir sessizlik hakim? Eğitim sistemi konusunda kimse kendisini muhatap hissetmiyor ya da gösterilmek istemiyor.  

Eğitim sistemimizin sahiplenilmediği her şekilde ispatlanabilir. Okuryazarlığın düşük olduğu ülkemizde kitapçılarda eğitim konusunda bir tane dergi göremezsiniz. Satmıyor ya da satmayacağı düşünülüyor. Araba, yatçılık, iş, finans, vücut geliştirme, bilgisayar oyunları, gençlik dergileri, haber ve magazin ve dedikodu dergileri boy gösteriyor eğitim sektörünün bir dergisi bile yok.

Eğitim sisteminin çöktüğü ve üniversite sınavlarında başarılı olmak isteyenlerin dersanelere avuç dolusu para yatırdığı ülkemizde üniversite garantisi olarak görülen dersaneleri kapatmak gibi mikro çözümleri bırakıp ne zaman eğitim sisteminin iyileştirilmesi gibi makro çözümlere yöneleceğiz doğrusu merak ediyorum.

Eğitim şart diyen ama eğitimine sahip çıkmayan ülkemiz.


Murat Kandemir, 10 Aralık 2013  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder